Koncepcja pracy przedszkola

                       

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju przedszkola

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59)
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1982r. nr 3 poz. 19);
  • Ustawa z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2021r. poz. 1237);
  • Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017r. poz. 1611);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017r. poz. 1658);
  • Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991r. nr 120 poz. 526).

 Wizja przedszkola

Przedszkole to miejsce:

  • w którym każde dziecko rozwija się zgodnie ze swoimi możliwościami i potrzebami,
  • w którym panuje życzliwa atmosfera współpracy i wzajemnego szacunku,
  • które wyróżnia się profesjonalizmem kadry, zaangażowaniem rodziców i nowoczesnymi metodami pracy,
  • które jest bezpiecznym i inspirującym miejscem do codziennego poznawania siebie i świata.

 „Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym, jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”.

 Misja przedszkola

Wychowanie dziecka na człowieka wrażliwego, otwartego na zmiany, które przynosi przyszłość. Zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Pomoc w poznawaniu siebie i innych oraz wsparcie w kształtowaniu samodzielności i osiąganiu sukcesów na miarę indywidualnych możliwości.

 Cele ogólne:

  1. Zapewnienie dzieciom bezpiecznego, przyjaznego i stymulującego środowiska do wszechstronnego rozwoju.
    Przedszkole ma być miejscem, w którym każde dziecko czuje się akceptowane, rozumiane i wspierane w swoim indywidualnym tempie    rozwoju.
  1. Wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego
    i fizycznego dzieci.
    Poprzez zróżnicowane formy aktywności dzieci uczą się samodzielności, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
  1. Rozwijanie u dzieci zainteresowań, kreatywności oraz postaw twórczych.
    Przedszkole ma inspirować dzieci do wyrażania siebie przez sztukę, zabawę, eksperymentowanie i poszukiwanie.
  2. Kształtowanie postaw prospołecznych, patriotycznych
    i ekologicznych.

    Przedszkole wspiera wychowanie w duchu szacunku dla innych ludzi, tradycji narodowych i środowiska naturalnego.
  3. Współpraca z rodzicami w procesie wychowania i edukacji dziecka.
    Rodzice są partnerami w działaniach przedszkola – aktywnie uczestniczą w życiu placówki i wspierają rozwój swoich dzieci.
  4. Systematyczne podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez rozwój kompetencji kadry pedagogicznej.
    Przedszkole dąży do ciągłego doskonalenia poprzez szkolenia, i refleksję nad własną praktyką. Tworzenie dobrego klimatu pracy poprzez integrację zespołu, budowanie wspólnych wartości oraz efektywną współpracę.
  5. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w celu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci.
    Przedszkole wspiera rozwój kompetencji kluczowych, niezbędnych w dalszej edukacji, takich jak: umiejętność koncentracji, współpracy, rozwiązywania problemów, komunikowania się.

Priorytety na lata 2025/2030:

  1. Rozumiemy siebie i innych.

Dostrzegamy potrzeby dzieci, w tym szczególnie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wdrażamy dzieci do zachowań społecznie akceptowanych opartych na wartościach jak miłość, dobro, szacunek. Rozwijamy umiejętności społeczne, oswajamy z innością. Indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównywać szanse edukacyjne.

  1. Jesteśmy twórczy – zmieniamy świat.

Budujemy zespół otwarty na zmiany, poszukujący twórczego stylu pracy. Kształtujemy u dzieci poczucie własnej wartości, sprzyjające osiąganiu sukcesu. Motywujemy wychowanków do samodzielnego działania. Rozbudzamy ciekawość poznawczą, zachęcamy do samodzielnej aktywności. Stwarzamy dzieciom warunki sprzyjające rozwijaniu zdolności i zainteresowań, wspomagamy dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami. Realizujemy projekt „Eko-ogród”. Promujemy zdrowie i świadomość ekologiczną.

  1. Nasza mała Ojczyzna – Kraków skarbnicą kultury narodowej.

Kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej. Tworzymy okazje do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturalnej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury. Przygotowujemy dzieci do odbioru kultury i sztuki.

  1. Angażujemy rodziców do współpracy w realizacji zadań określonych
    w misji przedszkola.

Motywujemy rodziców do wspierania naszych działań i aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola. Zachęcamy rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola. Budujemy skuteczny system współpracy z rodzicami
w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

Procesy wspomagania rozwoju i edukacji

Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:

  • zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
  • zasadę aktywności,
  • zasadę indywidualizacji,
  • zasadę organizowania życia społecznego,
  • zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).

Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci zdobywają wiedzę zarówno poprzez przyswajanie, jak i poprzez aktywne poszukiwanie i odkrywanie – również z wykorzystaniem różnych źródeł informacji. Umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.

Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.

Sylwetka absolwenta

Dziecko kończące przedszkole:

  • posiada:
    • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego;
    • umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości;
    • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas;
    • umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów;
    • umiejętność radzenia sobie z trudnościami;
    • twórczego rozwiązywania zadań;
    • odpowiedni poziom samodzielności;
    • gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności;
    • umiejętność jasnego i skutecznego komunikowania się;
    • podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym
      i kulturowym;
    • poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
  • przestrzega:
    • praw innych ludzi;
    • zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
    • zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm.
  • dostrzega i szanuje:
    • potrzeby innych ludzi;
    • odmienne postawy, przekonania, upodobania;
    • symbole narodowe;
    • środowisko naturalne.
  • nie obawia się:
    • występować publicznie;
    • reprezentować grupę, przedszkole;
    • dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami;
    • wykazywać inicjatywy w działaniu;
    • prosić o radę lub pomoc.

System wspierania rozwoju dziecka

W przedszkolu należy zbudować system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania powinna obejmować między innymi systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.

Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele powinni wykorzystać do:

  • modyfikacji realizowanych programów;
  • planowania miesięcznego;
  • do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań);
  • indywidualnego wspomagania dzieci.

W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udzieli pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, socjoterapeutyczne, terapia logopedyczna. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, będzie współpracować nie tylko z rodzicami, ale także z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Celem przedszkola będzie doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom.

W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się  problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża.

Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewni realizację podstawy programowej, a także poszerzy ją o nowatorskie rozwiązania programowe
i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykroczą poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmą między innymi zabawy badawcze i doświadczenia, projekt, metody aktywizujące, twórczego myślenia.

Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwi rozwój zainteresowań w tym artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomoże rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne będą dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość będzie na najwyższym poziomie.

Przedszkole zbuduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane będą tradycje regionalne.

Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym

Przedszkole będzie aktywnie współpracować z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy oraz wspierać rodziców
w wychowywaniu dzieci.

W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:

  • systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu;
  • zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności;
  • informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
  • prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia;
  • zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.

W miarę możliwości przedszkole udzieli rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmującej między innymi:

  • rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia;
  • rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka;
  • wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka;
  • wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  • rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.

Corocznie w przedszkolu opracowywany będzie plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup). Plan ten obejmie zadania ułożone w następujące bloki:

  • pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie;
  • wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel – rodzice;
  • pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców;
  • organizacja wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego lub z pomocą rodziny;
  • inne zadania.

Realizacja zadań obejmie następujące formy:

  • zebrania ogólne i zebrania grupowe;
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;
  • konsultacje i porady indywidualne;
  • kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac);
  • organizację dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców;
  • organizację warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców;
  • organizację uroczystości, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych;
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

W przedszkolu zamierzam zaktywizować Radę Rodziców, której zadaniem będzie wspieranie działalności placówki. Rodzice będą występować jako nasi sojusznicy, a nasze działania będą skoordynowane.

Przedszkole podejmie inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także każdorazowo będzie odpowiadało na zgłaszane w tym zakresie potrzeby. Ważnym aspektem pracy placówki będzie udział w realizacji lokalnych i ogólnopolskich programów i projektów.

Placówka nawiąże współpracę z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją polską. Krąg partnerów zewnętrznych będzie stale poszerzany i wynikał będzie nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także z potrzeb środowiskowych.

Przedszkole podkreśli swoją odrębność poprzez wypracowanie własnych tradycji. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostanie w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Do tzw. „Naszych tradycji” zaliczam m. in.:

  • pasowanie na przedszkolaka;
  • sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi;
  • odwiedziny Św. Mikołaja;
  • spotkania z okazji świąt Bożego Narodzenia;
  • bal karnawałowy;
  • święto Babci i Dziadka;
  • Festyn – Święto Rodziny;
  • Dzień Dziecka;
  • zimową olimpiadę przedszkolną;
  • letnią olimpiadę między – przedszkolną.

W środowisku lokalnym przedszkole będzie promowało swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.

Zarządzanie przedszkolem

Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudni kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne. W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizować będę wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Zorganizowane będą formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli. Udokumentowane umiejętności kadry pedagogicznej dotyczyć będą przede wszystkim nowoczesnych metod pracy z dzieckiem, a także sposobów pracy korekcyjnej.

Dążyła będę aby w przedszkolu panowała dobra atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczali opieką wszystkie dzieci. Nauczyciele posiadając umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, zadbają o to aby dzieci były aktywne i radosne.

W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań
i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane zostaną zespoły zadaniowe: ds. opieki nad młodymi nauczycielami, wizerunku wewnętrznego, wizerunku zewnętrznego i promocji, ewaluacji i inne w miarę potrzeb. Sprawność organizacyjna oparta będzie na statucie oraz systemie procedur i regulaminów.

Pomieszczenia przedszkolne będą wyposażenie w środki dydaktyczne, pozwalające na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcą do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny będzie sprzyjał zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych. Zamierzam również zrealizować projekt stworzenia „Eko-ogrodu”.

Przedszkole systematycznie dążyło będzie do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywać się to będzie poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

Anna Słota

Przejdź do treści