Koncepcja pracy Samorządowego Przedszkola nr 41 im. Zbigniewa Wodeckiego w Krakowie
na lata 2021 – 2026
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest w oparciu o cele i zadania zawarte w aktach prawnych:
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz.U. z 2017 r., poz. 356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2017, poz. 1658)
- Statut
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
- Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie całościowego rozwoju i edukacji dzieci dyktowane indywidualnymi potrzebami i możliwościami, zmierzającymi do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Zapewnienie dzieciom wszechstronnego rozwoju, akceptacji, bezpieczeństwa i poszanowania ich praw.
- Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw.
- Wspieranie i zachęcanie dzieci do podejmowania działań badawczych, twórczych oraz towarzyszenie dzieciom w formułowaniu własnych wniosków.
- Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym.
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA TO:
- Zapewnienie dzieciom warunków do bezpiecznego i higienicznego pobytu w przedszkolu.
- Stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: życzliwości, akceptacji i bezpieczeństwa.
- Kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, uważności na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kulturalnego zachowania.
- Pełnienie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej.
- Stwarzanie okazji do kreatywnego myślenia dzieci, rozwoju samodzielności i podejmowania inicjatyw wpływających na wszechstronny rozwój dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych, które służą wspieraniu dzieci w podejmowaniu działań np. eksperymentowaniu, odkrywaniu, w celu poznania świata nauki i techniki.
- Podejmowanie działań uwzględniających potrzeby środowiska lokalnego.
- Kształtowanie postawy małego patrioty.
- Respektowanie praw dzieci, nauka pozytywnych relacji międzyludzkich.
- Ustawiczne doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela celem poszukiwań nowych dróg dotarcia do dziecka.
- Wspomaganie rodziców w wywiązywaniu się z obowiązków wychowawczych; udzielanie istotnych informacji o dziecku i formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Wizją naszego przedszkola są „otwarte drzwi” do samodzielności, zainteresowań oraz uważności na drugiego człowieka, to jak wartości, które pomogą naszym absolwentom w edukacyjnym starcie do klasy pierwszej.
Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie opuścili przedszkole wyposażeni w dobro i szacunek, a ich patriotyczna postawa była przykładem godnym naśladowania. Wymienione wartości stawiamy sobie za cel jako zespół ludzi otwartych na działanie i poszukujących wiedzy na temat dziecka rozwijającego się w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Przekazujemy cenną wiedzę o emocjach, kierując się przekonaniem, że wiedza ta pomoże dzieciom zbudować pozytywne relacje w przyszłości. Razem z naszymi wychowankami, kreujemy postawę małego ekologa, który wie, jak dbać o środowisko naturalne, a poprzez właściwe i proekologiczne postępowanie, daje przykład innym.
Traktujemy nasze przedszkolaki z należną im uwagą, pomagamy odkryć drzemiący w nich potencjał i dostrzegamy kiełkujące talenty. Przygotowujemy do roli ucznia ciekawego i otwartego na świat, świadomego swoich możliwości.
Jesteśmy otwarci na współpracę z Rodzicami, których głos uważamy za doradczy i ważny w realizacji celów, jakie stawiamy sobie w codziennej pracy na rzecz budowania całej naszej społeczności.
Jednym z naszych edukacyjnych celów jest nauka języków obcych przez zabawę i doświadczanie. Chcemy nauczyć dzieci, że każdy język otwiera na świat, który staje się bliższy, dostępny i ciekawszy, gdy się go lepiej pozna.
Misja
- W naszym przedszkolu edukacja, opieka i wychowanie uzupełniają się wzajemnie, tworząc bezpieczną i pełną akceptacji przestrzeń do rozwoju.
- Nasz zespół to grono ludzi, którzy lubią przebywać z dziećmi, towarzyszą im w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się o jednakowej porze we wszystkich grupach wiekowych i jest to zarówno dla nauczycieli jak i dla dzieci, potrzebny i cenny czas przeznaczony na kreatywne i wartościowe działanie. Wychowawcy pracują różnorodnymi metodami, dostosowując treści do możliwości dzieci w grupie.
- Wychowawcy ściśle współpracują ze specjalistami, a współpraca ta przyczynia się do wczesnej diagnozy potrzeb dziecka, przez co określenie odpowiedniego postępowania oraz ustalenie kierunków współpracy z rodzicami, staje się łatwiejsze.
- Nauczyciele doskonalą swoją wiedzę o dziecku i rozwijają umiejętności, poszukując nowych dróg dotarcia do dziecka. Podnoszą swoje kwalifikacje, uczestnicząc w różnych i nowatorskich formach doskonalenia zawodowego.
- Propagujemy zdrowy styl życia, starając się kształtować w dzieciach postawę małego ekologa poprzez uprawę i pielęgnację roślin, podstawy edukacji prozdrowotnej oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej na powietrzu jak i w przedszkolu.
- W naszym przedszkolu dzieci bawią się na dwóch placach zabaw, które zyskały na atrakcyjności dzięki zaangażowaniu naszych rodziców i przyjaciół. Najmłodsi bawią się w przytulnym otoczeniu zieleni, dzięki rodzicom, którzy wzbogacili ogród przedszkolny o młode drzewka.
- Obchodzimy Święta i wydarzenia zgodnie z polską tradycją, jednocześnie integrując dzieci obcojęzyczne i wskazując jak cenna może być wzajemna nauka i poznawanie nowych miejsc, języków oraz zwyczajów.
- Przedszkole angażuje rodziców do pracy na rzecz rozwoju przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, doradcami i partnerami . Cala Społeczność przedszkolna dba o atmosferę życzliwości i wzajemnie się wspiera, dzięki czemu dzieci czują się tutaj bezpiecznie i miło, a przedszkole traktują jak „swoje miejsce”.
- W miarę możliwości udoskonalamy i wzbogacamy bazę lokalową przedszkola o nowe zabawki, sprzęt gimnastyczny, a także urozmaicamy zasoby naszej biblioteki. Sale zajęć są przyjazne dla dzieci, wyposażone w atrakcyjne i rozwijające pomoce dydaktyczne.
- Promocja naszego przedszkola w środowisku lokalnym jest na bieżąco uaktualniana i ustawicznie wzmacniana. Przedszkole zarządzane jest w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy odnoszą sukcesy w pracy z wychowankami. Zespół pracowników administracji i obsługi wspiera nauczycieli w codziennych obowiązkach i partneruje w tworzeniu jak najlepszych warunków do nauki, zabawy i rozwoju dzieci.
- Absolwentami naszego przedszkola są dzieci otwarte na świat i drugiego człowieka, twórcze, komunikatywne, gotowe do podjęcia nowych edukacyjnych wyzwań, wiedzą, że porażki się zdarzają i starają się radzić sobie z nimi. Nasze przedszkolaki dzielą się z innymi i pomagają sobie nawzajem. Jesteśmy spokojni, ze wyposażeni w cechy i wartości zdobyte w naszym przedszkolu, próg klasy pierwszej przekroczą z uśmiechem i pewnością, że w szkole również odnajdą przyjaciół.
NASZE PRZEDSZKOLE
Przedszkole zlokalizowane jest przy ulicy Babińskiego 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 2,5 r. do 6.r.życia. Dzieci zorganizowane są w 8 grupach zróżnicowanych pod względem wieku. Każda grupa ma do dyspozycji własną salę zajęć.
Dużą wagę przywiązujemy do estetycznego wystroju wnętrza pomieszczeń oraz otoczenia. Pozyskujemy ozdobne krzewy i rośliny, które umilają wejście do przedszkola naszym wychowankom. Sale zajęć są przestronne, jasne, z węzłem sanitarnym i zapleczem, które wciąż doposażamy w potrzebne i atrakcyjne pomoce dydaktyczne i zabawki. Tablice multimedialne w salach zajęć pozszerzają ofertę ciekawych zajęć dydaktycznych. Przedszkole posiada salę artystyczno-pokazową, salę gimnastyczną oraz sale przeznaczone do zajęć logopedycznych i spotkań z psychologiem. Ponadto biblioteka bogata w zasoby z zakresu psychologii i pedagogiki, dostępna jest zarówno dla nauczycieli jak i rodziców.
Przedszkole posiada własną kuchnię, wszystkie posiłki przygotowywane są na miejscu, zwracamy baczną uwagę na wybór produktów zdrowych i wartościowych, od sprawdzonych i niezawodnych dostawców. Pieczemy domowe ciasta, a jogurty, desery oraz pasty przygotowywane są z największą dbałością o skład, wygląd oraz smak.
Na terenie przedszkola znajdują się dwa ogrody, na terenie każdego z nich znajdują się wyposażone place zabaw w sprzęty do zabawy i rekreacji. Rodzice zadbali o wystrój ogrodu dla dzieci młodszych i sfinansowali zakup młodych drzewek, które zasadzone wzdłuż ogrodzenia, wytyczają przytulne miejsce dla maluszków w otoczeniu zieleni. Ogród to dobrze zagospodarowany teren, posiada zjeżdżalnie, huśtawki, bujaki i piaskownice.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest bezpłatnie. Kadra pedagogiczna to kreatywny zespół z wyższym wykształceniem pedagogicznym, ustawicznie doskonalący swoje umiejętności i poszukujący nowej wiedzy o dziecku w wieku przedszkolnym. Grono pedagogiczne wspiera zespół życzliwych pracowników administracji i obsługi.
Kierując się wiedzą, że mózg dziecka w wieku przedszkolnym jest wyjątkowy chłonny, dbamy o gimnastykę pamięci i umożliwiamy dzieciom naukę języka obcego. W ramach realizacji Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego, dzieci mają okazję poznać język niemiecki pod skrzydłami doświadczonej i lubianej germanistki.
W naszym przedszkolu podejmujemy działania wychowawcze, proekologiczne i prozdrowotne. Wszystkie treści wplatane są w codzienną pracę z dziećmi i realizowane poprzez różne formy: zajęcia organizowane, zabawy swobodne, uroczystości, akcje charytatywne, spotkania z ciekawymi zawodami i ludźmi, a ponadto wycieczki, wystawy, pokazy, czynności samoobsługowe, itp. Wymienione aktywności podejmowane są z zachowaniem obostrzeń sanitarnych oraz wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego oraz zaleceń MEN.
W celu poprawy bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu opracowaliśmy Wewnętrzną Procedurę Bezpieczeństwa dotyczącą organizacji pracy Samorządowego Przedszkola nr 41 podczas trwania pandemii Covid-19.
Świadczymy opiekę psychologiczno – pedagogiczną, zatrudniony w przedszkolu specjalista świadczy opiekę logopedyczną oraz psychologiczną w celu lepszego i pełnego rozpoznania potrzeb dziecka. Organizujemy międzyprzedszkolne konkursy umiejętności artystycznych dzieci oraz nagradzamy naszych wychowanków za wkład i zdolności prezentowane w konkursach wewnętrznych oraz podczas uroczystości i pokazów orgaznizowanych na terenie przedszkola. Współpracujemy z Rodzicami, wzmacniając wzajemne relacje poprzez uroczystości, czytanie książek, zebrania oraz warsztaty dedykowane Rodzicom.
Praca wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcza realizowana jest tak, aby w pełni odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i Rodziców.
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
- Absolwent naszego przedszkola jest kreatywny, radosny i ciekawy świata.
- Propaguje postawę proekologiczną i posiada ukształtowane nawyki prozdrowotne.
- Preferuje i dba o aktywność fizyczną.
- Buduje swoje poczucie wartości w oparciu o wybór właściwych wzorców postępowania.
- Współdziała w grupie rówieśniczej, przestrzega reguł umownych i rozumie konieczność ich przestrzegania dla bezpieczeństwa swojego oraz kolegów.
- Jest wrażliwy i uważny na potrzeby rówieśników, dzieli się z nimi swoją wiedzą oraz wspiera w trudnościach.
- Bez obaw występuje publicznie, z odwagą reprezentuje grupę oraz przedszkole.
- Jest gotowy do kolejnego etapu edukacyjnego, jego gotowość do klasy pierwszej stoi na wysokim poziomie.
- Ze swobodą porusza się w świecie multimediów.
- Chętnie rozwija swoje zainteresowania i odkrywa talenty.
- Podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego
- Rozumie potrzebę organizowania akcji charytatywnych, jest wrażliwy na trudności i biedę drugiego człowieka
- Z zaangażowaniem wzbogaca wiedzę o swoim mieście i tradycjach, zna zwyczaje, obrzędy charakterystyczne dla środowiska lokalnego.
- Jest dumny, że jest Polakiem i z dumą prezentuje polskie wartości.
- Absolwent naszego przedszkola jest gotowy do podejmowania nowych wyzwań edukacyjnych, szczęśliwy i otwarty na nowe przyjaźnie.
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
Pracujemy zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r., oraz wybranymi przez nauczycieli programami przedstawionymi corocznie w zestawie programów.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Efektywniejsze osiągnięcie zamierzonych celów wychowawczych i edukacyjnych związane jest ze ścisłą współpracą z różnymi instytucjami i organizacjami. Prowadzona jest ona zależnie od postawionych zadań, które realizuje przedszkole.
Cele współpracy z instytucjami:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- uatrakcyjnienie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów z ciekawymi ludźmi,
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
- włączanie się w organizowane na terenie miasta inicjatywy kulturalne, konkursy.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy przez wszystkich pracowników przedszkola wobec rodziców i interesantów,
- dbałość o dobrą i rzetelną opinię o przedszkolu w środowisku lokalnym,
- prowadzenie oraz bieżące uaktualnianie strony internetowej placówki,
- zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych przedsięwzięć z życia przedszkola,
- prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu na stronie internetowej przedszkola,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2021 – 2026
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w rocznych planach pracy przedszkola opracowywanych w kolejnych latach.
- Organizowanie warunków do realizacji procesu edukacyjnego, wspieranego przez naukę języków obcych.
- Wyposażenie wychowanków w kompetencje potrzebne do kolejnego etapu edukacyjnego w oparciu o jak najlepsze przygotowanie do czynności szkolnych oraz kształtowanie umiejętności korzystania z zasobów.
- Realizowanie działań zmierzających do wypracowania strategii radzenia sobie z emocjami w sytuacjach niepowodzenia, sukcesu oraz codzienności.
- Świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na najwyższym poziomie celem lepszego rozpoznania potrzeb dziecka, wsparcia jego potencjału oraz stworzenia warunków do rozwoju zgodnie z możliwościami.
- Uwrażliwianie wychowanków na potrzeby dbania o środowisko naturalne; organizowanie warunków do kształtowania właściwych nawyków proekologicznych poprzez założenie hodowli roślin i warzyw.
KRYTERIA SUKCESU
MOCNE STRONY:
- Wykwalifikowana i twórczy zespół nauczycieli.
- Dbałość o wszechstronny rozwój dziecka.
- Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Aktywności dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
- Wysoki poziom przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Udział dzieci w konkursach i przeglądach.
- Dbanie o „zielony” wystrój w otoczeniu przedszkola, dosadzanie roślin i krzewów.
- Duże, słoneczne sale z widokiem na zieleń.
- Wydzielenie i zagospodarowanie terenu wokół przedszkola.
- Bogaty kalendarz uroczystości przedszkolnych.
- Życzliwa atmosfera w zespole pracowników sprzyjająca współpracy.
- Dobre i owocne relacje z Radą Rodziców, sprzyjające inicjatywom i przedsięwzięciom na rzecz przedszkola.
- Uroczystości na wysokim poziomie artystycznym.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Modernizacja strony internetowej .
KRYTERIA SUKCESU:
W naszym przedszkolu dziecko:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki,
- Czuje się bezpiecznie,
- Rozwija się twórczo,
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
- Buduje pozytywny obraz samego siebie,
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
W naszym przedszkolu rodzice:
- Uzyskują pomoc specjalistów,
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
- Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola, przy poszanowaniu zdania odbiorcy
- Mogą korzystać z indywidualnych konsultacji z nauczycielami
- Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola; wspierają wychowawców w przygotowaniach wydarzeń oraz uroczystości
- Dzielą się swoja osobista wiedzą na temat dziecka celem łatwiejszego doboru metod oraz opracowania sposobów dotarcia do dziecka w przedszkolu.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z przepisami prawa oraz w oparciu o wewnętrzne regulaminy i procedury przedszkola.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i otwarci na nowe pomysły.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach i szkoleniach.
- Uzyskują kolejne stopnie awansu zawodowego.
- Zapraszają rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Działają refleksyjnie, wyciągają wnioski z własnych działań.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami młodszymi stażem, stopniem awansu lub doświadczeniem.
- Rzetelnie informują rodziców o wynikach pracy dzieci, podsumowując ich aktywność na zebraniach śródrocznych oraz będąc dostępnym i otwartym na spotkaniach indywidualnych z rodzicami.