Koncepcja funkcjonowania i rozwoju przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1982r. nr 3 poz. 19);
- Ustawa z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2021r. poz. 1237);
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017r. poz. 1611);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017r. poz. 1658);
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991r. nr 120 poz. 526).
Wizja przedszkola
Przedszkole to miejsce:
- w którym każde dziecko rozwija się zgodnie ze swoimi możliwościami i potrzebami,
- w którym panuje życzliwa atmosfera współpracy i wzajemnego szacunku,
- które wyróżnia się profesjonalizmem kadry, zaangażowaniem rodziców i nowoczesnymi metodami pracy,
- które jest bezpiecznym i inspirującym miejscem do codziennego poznawania siebie i świata.
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym, jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”.
Misja przedszkola
Wychowanie dziecka na człowieka wrażliwego, otwartego na zmiany, które przynosi przyszłość. Zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Pomoc w poznawaniu siebie i innych oraz wsparcie w kształtowaniu samodzielności i osiąganiu sukcesów na miarę indywidualnych możliwości.
Cele ogólne:
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznego, przyjaznego i stymulującego środowiska do wszechstronnego rozwoju.
Przedszkole ma być miejscem, w którym każde dziecko czuje się akceptowane, rozumiane i wspierane w swoim indywidualnym tempie rozwoju.
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego
i fizycznego dzieci.
Poprzez zróżnicowane formy aktywności dzieci uczą się samodzielności, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
- Rozwijanie u dzieci zainteresowań, kreatywności oraz postaw twórczych.
Przedszkole ma inspirować dzieci do wyrażania siebie przez sztukę, zabawę, eksperymentowanie i poszukiwanie. - Kształtowanie postaw prospołecznych, patriotycznych
i ekologicznych.
Przedszkole wspiera wychowanie w duchu szacunku dla innych ludzi, tradycji narodowych i środowiska naturalnego. - Współpraca z rodzicami w procesie wychowania i edukacji dziecka.
Rodzice są partnerami w działaniach przedszkola – aktywnie uczestniczą w życiu placówki i wspierają rozwój swoich dzieci. - Systematyczne podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez rozwój kompetencji kadry pedagogicznej.
Przedszkole dąży do ciągłego doskonalenia poprzez szkolenia, i refleksję nad własną praktyką. Tworzenie dobrego klimatu pracy poprzez integrację zespołu, budowanie wspólnych wartości oraz efektywną współpracę. - Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w celu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci.
Przedszkole wspiera rozwój kompetencji kluczowych, niezbędnych w dalszej edukacji, takich jak: umiejętność koncentracji, współpracy, rozwiązywania problemów, komunikowania się.
Priorytety na lata 2025/2030:
- Rozumiemy siebie i innych.
Dostrzegamy potrzeby dzieci, w tym szczególnie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wdrażamy dzieci do zachowań społecznie akceptowanych opartych na wartościach jak miłość, dobro, szacunek. Rozwijamy umiejętności społeczne, oswajamy z innością. Indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównywać szanse edukacyjne.
- Jesteśmy twórczy – zmieniamy świat.
Budujemy zespół otwarty na zmiany, poszukujący twórczego stylu pracy. Kształtujemy u dzieci poczucie własnej wartości, sprzyjające osiąganiu sukcesu. Motywujemy wychowanków do samodzielnego działania. Rozbudzamy ciekawość poznawczą, zachęcamy do samodzielnej aktywności. Stwarzamy dzieciom warunki sprzyjające rozwijaniu zdolności i zainteresowań, wspomagamy dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami. Realizujemy projekt „Eko-ogród”. Promujemy zdrowie i świadomość ekologiczną.
- Nasza mała Ojczyzna – Kraków skarbnicą kultury narodowej.
Kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej. Tworzymy okazje do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturalnej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury. Przygotowujemy dzieci do odbioru kultury i sztuki.
- Angażujemy rodziców do współpracy w realizacji zadań określonych
w misji przedszkola.
Motywujemy rodziców do wspierania naszych działań i aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola. Zachęcamy rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola. Budujemy skuteczny system współpracy z rodzicami
w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
- zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
- zasadę aktywności,
- zasadę indywidualizacji,
- zasadę organizowania życia społecznego,
- zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).
Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci zdobywają wiedzę zarówno poprzez przyswajanie, jak i poprzez aktywne poszukiwanie i odkrywanie – również z wykorzystaniem różnych źródeł informacji. Umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.
Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.
Sylwetka absolwenta
Dziecko kończące przedszkole:
- posiada:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego;
- umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości;
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas;
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów;
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami;
- twórczego rozwiązywania zadań;
- odpowiedni poziom samodzielności;
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności;
- umiejętność jasnego i skutecznego komunikowania się;
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym
i kulturowym; - poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
- przestrzega:
- praw innych ludzi;
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
- zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm.
- dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych ludzi;
- odmienne postawy, przekonania, upodobania;
- symbole narodowe;
- środowisko naturalne.
- nie obawia się:
- występować publicznie;
- reprezentować grupę, przedszkole;
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami;
- wykazywać inicjatywy w działaniu;
- prosić o radę lub pomoc.
System wspierania rozwoju dziecka
W przedszkolu należy zbudować system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania powinna obejmować między innymi systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.
Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele powinni wykorzystać do:
- modyfikacji realizowanych programów;
- planowania miesięcznego;
- do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań);
- indywidualnego wspomagania dzieci.
W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udzieli pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, socjoterapeutyczne, terapia logopedyczna. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, będzie współpracować nie tylko z rodzicami, ale także z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Celem przedszkola będzie doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom.
W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewni realizację podstawy programowej, a także poszerzy ją o nowatorskie rozwiązania programowe
i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykroczą poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmą między innymi zabawy badawcze i doświadczenia, projekt, metody aktywizujące, twórczego myślenia.
Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwi rozwój zainteresowań w tym artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomoże rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne będą dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość będzie na najwyższym poziomie.
Przedszkole zbuduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane będą tradycje regionalne.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Przedszkole będzie aktywnie współpracować z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy oraz wspierać rodziców
w wychowywaniu dzieci.
W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:
- systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu;
- zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności;
- informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
- prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia;
- zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
W miarę możliwości przedszkole udzieli rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmującej między innymi:
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia;
- rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka;
- wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka;
- wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.
Corocznie w przedszkolu opracowywany będzie plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup). Plan ten obejmie zadania ułożone w następujące bloki:
- pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie;
- wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel – rodzice;
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców;
- organizacja wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego lub z pomocą rodziny;
- inne zadania.
Realizacja zadań obejmie następujące formy:
- zebrania ogólne i zebrania grupowe;
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;
- konsultacje i porady indywidualne;
- kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac);
- organizację dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców;
- organizację warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców;
- organizację uroczystości, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych;
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
W przedszkolu zamierzam zaktywizować Radę Rodziców, której zadaniem będzie wspieranie działalności placówki. Rodzice będą występować jako nasi sojusznicy, a nasze działania będą skoordynowane.
Przedszkole podejmie inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także każdorazowo będzie odpowiadało na zgłaszane w tym zakresie potrzeby. Ważnym aspektem pracy placówki będzie udział w realizacji lokalnych i ogólnopolskich programów i projektów.
Placówka nawiąże współpracę z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją polską. Krąg partnerów zewnętrznych będzie stale poszerzany i wynikał będzie nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także z potrzeb środowiskowych.
Przedszkole podkreśli swoją odrębność poprzez wypracowanie własnych tradycji. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostanie w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Do tzw. „Naszych tradycji” zaliczam m. in.:
- pasowanie na przedszkolaka;
- sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi;
- odwiedziny Św. Mikołaja;
- spotkania z okazji świąt Bożego Narodzenia;
- bal karnawałowy;
- święto Babci i Dziadka;
- Festyn – Święto Rodziny;
- Dzień Dziecka;
- zimową olimpiadę przedszkolną;
- letnią olimpiadę między – przedszkolną.
W środowisku lokalnym przedszkole będzie promowało swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.
Zarządzanie przedszkolem
Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudni kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne. W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizować będę wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Zorganizowane będą formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli. Udokumentowane umiejętności kadry pedagogicznej dotyczyć będą przede wszystkim nowoczesnych metod pracy z dzieckiem, a także sposobów pracy korekcyjnej.
Dążyła będę aby w przedszkolu panowała dobra atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczali opieką wszystkie dzieci. Nauczyciele posiadając umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, zadbają o to aby dzieci były aktywne i radosne.
W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań
i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane zostaną zespoły zadaniowe: ds. opieki nad młodymi nauczycielami, wizerunku wewnętrznego, wizerunku zewnętrznego i promocji, ewaluacji i inne w miarę potrzeb. Sprawność organizacyjna oparta będzie na statucie oraz systemie procedur i regulaminów.
Pomieszczenia przedszkolne będą wyposażenie w środki dydaktyczne, pozwalające na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcą do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny będzie sprzyjał zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych. Zamierzam również zrealizować projekt stworzenia „Eko-ogrodu”.
Przedszkole systematycznie dążyło będzie do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywać się to będzie poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
Anna Słota